"Fråga vad
den utsatta vill
ha hjälp med"
Att vilja se, vilja veta och att våga fråga är grundläggande förutsättningar för
att kunna identifiera och hjälpa en person i svåra situationer. Det handlar
om att lyssna och kunna ta emot den våldsutsattas berättelse.
När frågor om våld ska ställas om våldsutsatthet är det betydelsefullt hur och under vilka omständigheter frågan ställs.
Några viktiga förutsättningar för att en verksamhet ska kunna ställa frågor om våld är att:
verksamheten har en rutin för frågeproceduren
personalen har utbildning i hur man frågar om våld
personalen ställer frågan i en trygg miljö
att det finns en checklista på vart individen kan hänvisas till, såväl internt som externt
Våldsutsatta kvinnor anser att det är viktigt att personalen är engagerad, har kunskap och inte fördömer utan inbjuder till samtal om våld.
Kvinnorna såg frågor om våld som en möjlighet att få information och stöd.
De ansåg vidare att det var viktigt att de fick ett skäl till varför de blev tillfrågade om våldsutsatthet, för att minska de våldsutsattas misstänksamhet och för
att undvika stigmatisering.
Källa: Vilja se, Vilja veta och Våga agera (2016)
Tänk på att:
Ha ett enskilt rum och en trygg miljö, lämna inte den våldsutsatta ensam
Be den våldsutsatta berätta vad som hänt
Använd tolk vid behov
Ge tid att lyssna, visa empati och ge bekräftelse av den våldsutsattas berättelse
Fråga vad du kan hjälpa till med inom ramen för ditt uppdrag
Det är angeläget att bekräfta allvaret i den våldsutsattas berättelse samt att det görs en riskbedömning. Det våldsutsatta bör också få information om rättigheter och lagar samt information om vilken hjälp det finns att få.
Personalen bör vara medveten om att det kan vara svårt för en våldsutsatt
person att berätta allt på en gång och därför erbjuda flera samtal. Det kan ta
tid för denne att våga lita på omgivningen.
Bra om den som håller i samtalen har kunskap om MI - motiverande samtal (Liria Ortiz) och samtala om motstånd (Alan Wade).
Att använda tolk
En myndighet bör anlita tolk när man har att göra med någon som exempelvis
inte behärskar svenska. Det framgår av 8 § förvaltningslagen [1986:223], FL.
I vissa fall kan telefontolk vara ett bra alternativ. Anonymiteten ökar och
tolkens kön, etniska bakgrund, religion, politiska tillhörighet och andra faktorer
blir mindre viktiga.